четвъртък, 31 май 2012 г.

Как да се справим със сляпото куче

Как да се справим със сляпото куче? Много хора си задават този въпрос. Ще споделя личния си опит и изводи.

Сляпото куче - Spalax leucodon, е бозайник вегетарианец. Прекарва живота си под земята. Не обича да има течение и свеж въздух, по което се различава от къртицата. Къртицата е чистофайник и непрекъснато изравя купчинки пръст на повърхността, които ѝ служат за проветряване. Сляпото куче се храни главно с луковици, корени и кореноплоди. С което нанася големи щети в зеленчуковите и цветни градини. Всички градинари са били неприятно изненадани, когато започнат да прибират картофите, например, и намират само тук там по някой дребен картоф. Или са виждали с очите си как изчезват под земята лук, чесън, моркови, салати, марули, лалета и нарциси. Сляпото куче не спи зимен сън, то е активно цело-годишно. За целта си изкопава хранилища, в които складира запаси за зимата. Някои неща, като картофи, моркови, луковици от лалета, които са му удобни, ги прибира цели. Други, като салатно и фуражно цвекло, ги нарязва на подходящи по форма и размер части, които прибира в хранилищата.

В българския бит са описани много начини за борба със сляпото куче, повечето от които са чист фолклор в извечната борба с този упорит и неприятен вредител.


Като заравяне на вмирисана риба, поливане с газ. Поставяне на карбид, и след като той се разложи от влагата, запалването му. Същата технология с пропан-бутан. Садене на рицин. Рицина има декоративни качества, но много хора се притесняват да го сеят, че е отровен. И така нататък.
Всички тези и подобни начини са експериментирани от колеги градинари и отзивите са отрицателни.

Ще ви разкажа за моя опит:
Старата технология с мотика в ръка бе тачена и прилагана, докато градината бе само за лични нужди. Мотиката е силно ефективна, ако си достатъчно ловък с нея и имаш много свободно време. Вуйчо ми по едно време бе изучил ежедневните навици на гадината и го дебнеше само във времето за хранене - сутрин, обед и вечер, под часовник. След като се захванах с професионално градинарстване, тази технология отпадна по обясними причини. Опитах технологията с поставяне на отрова в картоф и заравянето му в тунела на сляпото куче. Имаше частичен успех. Не винаги гадината искаше за яде примамката. В някои случаи си изравяше заобиколен тунел, въпреки че се стараех да не пипам нищо с голи ръце, тъй като сляпото куче има силно развито обоняние и избягва всичко, миришещо на човек.
Майка ми клъвна на една реклама, закупи ултра звуков генератор, който разчиствал от слепи кучета кръг с площ 800 кв м. Ефект не се забеляза. Освен непрекъснатото купуване на батерии. След това опитах серните димки. Ефикасно, но изключително скъпо.
Един приятел ме помоли за рецептата за правене на серни димки, тъй като можел да набави ефтино материалите. Дадох му я и в резултат бях снабден с около 40 димки. Започнах безмилостна борба - изтребих всички слепи кучета. Настана мир в градината. Но на следващата година се оказа (чак тогава забелязах), че са изчезнали и къртиците. А аз тях много ги уважавам - те са ми незаменим помощник. Та обикалях по комшии да ловя къртици и да ги заселвам отново в градината ми. Минаха две-три години без поразии от слепи кучета и започнаха да се примъкват отново оттук оттам. Добре че нямам преки съседи, иначе още на следващата година, или дори същата, щяха да се преселят при мен.

Природата не търпи празно място!


Замислих се сериозно. Капаните не ме привличаха - виждаше ми се трудоемка и несигурна технология. Тогава в една агроаптека в секция отрови за плъхове видях една опаковка с нарисувана къртичина, плюс стандартната мутра на плъх. Разгледах внимателно и с удоволствие прочетох, че отровата е пригодена освен за плъхове, и за сляпо куче. Купих и проверих. За мен това е най-удачния начин за борба със сляпото куче. Препарата се нарича Ракумин. Подготвен е в пликчета, които се поставят в тунела на сляпото куче.
Аз постъпвам така: Където забележа пресни повреди по растенията, намирам главния тунел и го разравям. Като е важно и двата отвора да са открити. Сляпото куче не може да търпи отворен тунел и след известно време идва и го заравя. По този начин научавам от коя страна на тунела се намира. След това отривам отново, поставям пакетчетата навътре и затрупвам с почва отгоре. Така направено, отровата е със сигурност в обсега на вредителя.
В Ракумина има вложени примамващи съставки, които карат сляпото куче да пренебрегне обичайната си храна и да яде тези пакетчета. Евентуално неизразходвано количество се разгражда до безвредни вещества от бактериите в почвата. Има устойчивост на влага и трайност и активност в почвата до осем седмици след поставянето.


Преди употреба прочетете внимателно и спазвайте инструкциите, написани на опаковката!

Сега ще изпробвам препарата Ратимор. За него също пише, че се използва в борбата със сляпото куче, и е в същия тип опаковка. Ще опиша резултатите, когато се появят такива.

13 коментара:

  1. ще можеш ли да ми кажеш рецептата за правене на серни димки

    ОтговорИзтриване
  2. Отговори
    1. НЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ

      Изтриване
    2. За кои точно?
      Със сляпото куче сме в конкуренция - няма как да ми е жал. Като ми дойде клиент на сергията, или в градината, да иска моркови, например, не мога да му кажа да иде в градината, да намери склада на сляпото куче, и от там да си вземе моркови.

      Изтриване
  3. След като Ракумин-а е ефективен защо го заменяш с Ратимор?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Защото не намирам Ракумин.
      А се оказва, че Ратимора не се харесва на сляпото куче - подминава го. И гадинките се увеличават. Тази година имам доста щети по лук - и кромид, и чесън. Въпреки старанието от един неочакван помощник - една лисица ми прекопава градината, в опити да се докопа до сляпото куче!
      Май ще трябва да опитвам капаните - миналата година останах почти без моркови.

      Изтриване
  4. Здравейте,може ли да побликувате начина на приготвяне и поставяне на серни димки.
    Имам спешна нужда от информацията.Благодаря предварително.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Затрила се е някъде книгата ми с рецептата за серни димки против сляпо куче. Не мога да я намеря.

      Изтриване
  5. Много полезна информация!По-безценно нещо от опита няма!
    Прочетох с интерес всичко и голямо впечатление ми направи отношението на автора към къртицата.При мен "проблема" е точно такъв.Вече 2 месеца се лутам между двете крайности - с или без къртица в градината.Като цяло щетите не могат да се сравняват със сляпото куче,но все пак е неприятно с постоянно появяващите се купчинки пръст повдигнати растенията и разкъсвани корени.Много бих се радвал да споделиш подробно за предимствата от къртицата и по какъв начин да се минимилизират щетите от нея без да се пристъпва към екзекуция.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Проблема с къртицата и нейните "пакости" съм решил в общи линии. Работя на висока леха, без оране и копаене. Така тя може да си изгради собствени пътища между растенията и да не нанася щети. Там, където е направила купчинките за проветряване, ако не ми пречат - не ги закачам. С времето те улягат. Ако са на места, където ги смятам за не особено приемливи, ги разравям с едно гребло. Така се получава и едно допълнително почвообръщане.

      Изтриване
  6. Ракумин паста на Баер се намира, лесно почти навсякъде. от опит мога да потвърдя, че е ефикасна срещу мишки. Ввъпросът ми е ракуминът, който вие използвате паста ли е или е в друга формулировка. Въпросът ми е провокират от това, че споменахте че препарата, който използвате се намира трудно.

    ОтговорИзтриване
  7. Кучетата ги морят много!Една година бях пуснал един пинчер на свобода в градината!Е верно мн.поразии направи но прогони всички слепи кучета!!!

    ОтговорИзтриване
  8. Зависи какви поразии предпочиташ. Дупки от кучето или дупки и тунели от къртица.

    ОтговорИзтриване